|
Post by Benjamin on May 10, 2019 22:45:56 GMT 1
Bono O'Hara "Bono"
Tähän mennessä tapahtunutta:
|
|
|
Post by Benjamin on Jun 11, 2021 18:26:32 GMT 1
Bono päiväkirja, osa 1Terapiahevosten klinikka II28.4.2019, Orange Wood Ranch, Kanada Saatoin lastata Bonon matkaa varten rauhallisin mielin. Ori oli jo vanha konkari matkustamisessa, eikä sen kanssa ollut vuosiin tarvinnut suurempia stressata. Häntäänsä huiskauttaen se asettui samantien aloilleen korvat rennosti sivuille käännettynä, ja matka kohti Kanadaa saattoi alkaa. Olin siihen kerennyt valmistautumaan parisen viikkoa, ja olin kieltämättä innoissani päämäärämme vuoksi. Olisi mielenkiintoista nähdä Orange Wood omin silmin, olihan se suloisen Woodoomme syntykoti. Selkeitä kimoutumisen merkkejä näyttävä tamma olikin ollut ensimmäinen ehdokas mielessäni kuultuani Terapiaklinikasta. Olin kuitenkin tyrmännyt ajatuksen melko pia todeten, että tamma saisi vielä aikuistua rauhassa. Mielessäni ei ollut epäilystäkään, etteikö se olisi tulevaisuudessa itsevarmuutensa löydettyään loistava terapiahevonen. Nyt matkaan oli kuitenkin helppona kakkosena valikoitunut Bono. Viisas ja jo iäkäs ori oli kiltti ja rauhallinen, ja halusin käyttää jokaisen mahdollisen tilaisuuden sen kanssa maailmaa kiertääkseni. Kotitalli oli jäänyt Dineon hellään huomaan jotta pääsisin itse esittelemään edesmenneen isäni silmäterää. Kuten olin arvellut, Bonoa ei pitkäkään matka haitannut, ja Orange Woodiin saavuttuamme se otti uuden ympäristön vastaan rauhallisesti ja uteliaana. Pakko sen oli tulostaan ilmoittaa kerran hirnahtamalla, olihan se sentään ori. Sain jälleen kerran olla Bonosta ylpeä seuratessani sivusta liikkeelle pyörähtänytä käytöskoetta. Taluttaessa Bonolla oli tapana kulkea vain askeleen jäljessä, mutta koskaan ori ei yritä päästä ihmisen edelle. Sitä ei haitannut ympärillä touhuavat vieraat kasvot ja äänet, vaan se mukautui jokaiseen tilanteeseen varmuudella ja rauhallisuudella. Olisi taas kotiväelle kerrottavaa, miten hieno meidän johtaja ori oikein onkaan. Ratsastuskokeen aikana uskalsin epäillä, että koti ranchin hektinen arki oli totuttanut Bonon ihan kaikkeen. Vapaat koirat, juoksevat lapset ja mitä erikoisimmat vaatekappaleet tuskin saivat oria korvaansa kääntämään. Jokainen on varmasti sitä mieltä omasta hevosestaan, mutta kyllä minä voin oriani kehua maailman parhaaksi hevoseksi. Sen kanssa voi aina luottaa, että kaikki onnistuu. Koko tapahtuma oli sujunut meidän osaltamme rennolla mielellä, ja pääsin tutustumaan Kanadan varmasti hallitsevimpaan ranchiin ihan lähietäisyydeltä. Päivän päätteeksi polte päästä takaisin kotiin oli jo suuri, sillä Orange Woodin vaikuttavista tiloista inspiroituneena paloin halusta päästä suunnittelemaan mahdollisia muutoksia omaa maatilaani ajatellen. Palaisin varmasti mielelläni takaisin Kanadaan seuraavan tapahtuman merkeissä.
|
|
|
Post by Benjamin on Aug 18, 2022 10:12:38 GMT 1
Mustangiretki 6.-8.7.2019, Orange Wood RanchBonon korvat olivat rennosti kääntyneet sivuillepäin sen askeltaessa hevosletkan mukana. Mitä pidemmälle aamu oli ehtinyt, sitä lämpimämmäksi sää oli muuttunut ja vaatekerrasto vähentynyt. Taivaalle kohonnut aurinko lämmitti selkää ja niskaa, jonka suojaksi kallistin päässäni olevaa stetsonia. Ennen lähtöä olin ehtinyt epäröidä, oliko virhe lähteä Bonon kanssa. Olihan ori jo iäkäs, mutta terve ja pirteä. Siitä huolimatta en voinut olla pohtimatta, joko sen olisi aika päästä täysipäiväiselle eläkkeelle. Bono jos joku ansaitsisi viettää viimeiset vuotensa kuin ruhtinas konsanaan, niin uskollinen ystävä se on ollut. Bono huokaisi syvään ja ravisti päätään. Suupieleni kääntyivät väkisin ylöspäin ja kohotin katseeni orin niskasta ympärilläni olevaan laakeaan maisemaan. Oli terapeuttista päästä irti arjesta hetkeksi. Niin paljon kuin omaa tilaani rakastan ja vaalin, sen pyörittäminen yksin käy helposti raskaaksi. Onneksi vähitellen henkilökuntaa on alkanut tulla lisää ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen. Silti toivon salaa itsekseni, että Dineo päättäisi palata suomesta takaisin ja ryhtyisi työkumppanikseni, niinkuin ennenvanhaan. Letka pysähtyi. Syytä ei ennättänyt edes ihmettelemään, sillä ratsujen pystyyn nousseet korvat osoittivat merkitsevästi suuntaa. Kaukana horisontissa häämötti muutaman hevosen lauma laiduntamassa, varsojen leikkiessä keskenään ja kahden aikuisen seistessä vahdissa. Ne olivat ihan aitoja villihevosia. Vaikka se ei saanut hengitystäni salpautumaan eikä maailma muuttunut yhtään sen taianomaiseksi, jotain merkittävää siinä oli. Oli voimaannuttavaa nähdä ripaus maailmasta, josta yleensä kuulee vain tarinoiden kautta. Vaikka meidät oltiin selkeästi havaittu lauma ei lähtenyt liikkeelle. Ehkä kiitettävä välimatka jonka niihin pidimme oli syynä siihen, eikä minulla ollut tarvettakaan päästä lähemmäs. Mieluummin katselen kaukaa ja kunnioitan niiden yksityisyyttä ja rauhaa, sillä olenhan onnekas edes päästessäni ne näkemään.
|
|